Toeristen die het thuispubliek in binnensteden verdringen, bovenmatige franchising en – ach ja, natuurlijk – e-commerce: de uitdagingen voor winkelgebieden zijn bekend. Retailconceptdenker Ibrahim Ibrahim schetst in zijn boek Future ready retail mogelijke oplossingen. “Als je goed nadenkt over wat mensen drijft gloort er hoop.”

 

Noodkreet uit de hoofdstad: de honderden winkels in het centrum van Amsterdam worden steeds minder bezocht door Amsterdammers. Winkelend publiek bestaat inmiddels voor vier vijfde deel uit toeristen, becijferde de gemeente afgelopen juli. Nog maar één jaar eerder was nog een op de drie centrumshoppers inwoner van de stad. Er kwam een zomers charmeoffensief voor die verloren consumentengroep, met acteurs die winkelend publiek complimenteren op straat en bloemen uitdelen, met kortingen voor Amsterdammers. Nederlandse retailexperts betwistten in Het Parool of die aanpak gaat werken: pleister op de wond, meer niet.


“Dat soort acties helpt op de langere termijn precies niets,” zegt ook retailspecialist, ontwerper en futuroloog Ibrahim Ibrahim. De...